Studiovision - Bedrijfsfotografie - Kingfisher

Tips voor een succesvolle samenwerking met je fotograaf

Een bedrijf runnen? Een goede marketingcampagne uitstippelen? Dan heb je graag dat alles zo efficiënt mogelijk verloopt. Zo ook met de benodigde fotografie. Én dat je nadien ook met het – voor jou – juiste beeldmateriaal aan de slag kan.

Een goede fotograaf maakt niet alleen knappe foto’s, maar denkt en helpt mee bij de planning. Een goede voorbereiding en de juiste afspraken kunnen tijd besparen en zorgen ervoor dat alles optimaal verloopt voor, tijdens en na de fotoshoot. 

 

1. Vraag je fotograaf om raad

Het is altijd fijn om samen te werken met iemand met ervaring. Een krak in het vak! Alle informatie over je bedrijf is belangrijk om de fotografie op de beste manier te organiseren. 

Bezorg dus zoveel mogelijk informatie over je bedrijf en zijn mensen, producten & diensten. 

      • Wie wil je bereiken? 
      • Wat is het profiel van je ideale klant of nieuwe teamlid?
      • Waarom moeten klanten of werknemers voor jou kiezen?
      • Wie is je grootste concurrent?
      • Welke foto’s of website vind je echt heel knap?
      • Waar ben je beter in dan je concullega’s?

2. Start met een korte shoot

Het is belangrijk dat de fotograaf je bedrijf en de richting die je op wilt goed begrijpt. De eerste fotoshoot hoeft daarom niet te uitgebreid te zijn. Leer elkaar alvast kennen en combineer verschillende soorten fotografie. 

Start bijvoorbeeld met een korte shoot van 2 uren met:

      • Sfeerbeelden van het het gebouw: voor o.a. je Google pagina geeft dit al snel een betere uitstraling en vindbaarheid.
      • Portretten van de zaakvoerder(s) en/of het managementteam.
      • Actiebeelden op werkvloer. 
      • Foto’s van de belangrijkste producten/diensten.
   

studiovision bedrijfsfotografie jehoul bouwonderneming

3. Feedback

Neem achteraf de tijd om de shoot te bespreken met de fotograaf. Je kent nu zijn/haar manier van werken, hét moment om bij te sturen en mee de richting te bepalen voor het vervolg.

Bij een volgende shoot kan je de focus misschien verleggen naar bijvoorbeeld meer portret- of productfotografie. 

Een groot team of veel producten te fotograferen? Dan is het nu het moment om met de fotograaf aanvullende fotografie efficiënt in te plannen.

 

4. Spreiding

Bij de kennismaking bespreken we reeds het tempo van de fotoshoots. Enerzijds moeten een website of folder zo snel mogelijk klaar geraken, anderzijds is het vaak een goed plan om fotoshoots in de tijd te spreiden. 

Fotografie over langere tijd spreiden in meerdere korte shoots is een goed idee. Waarom?

      • Elk seizoen heeft een andere sfeer die je in beeld kan brengen.
      • Het team verandert wel eens in de loop van het jaar.
      • Nieuwe projecten moeten aangekondigd worden.
      • Foto’s van een jaar of langer geleden zijn vaak niet meer up-to-date.
      • De markt en jouw tone of voice veranderen soms verrassend snel.
      • Aanwezigheid op social media vereist een uitgebreide en gevarieerde fotobibliotheek.

Ben je op zoek naar een fotograaf voor je bedrijf of wil je eens praten over de mogelijkheden? Aarzel niet om ons te contacteren.